hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > زنجان| خام فروشی معضل زیتون‌کاران

زنجان| خام فروشی معضل زیتون‌کاران

زیتون طارم را به باغ‌های پربار زیتونش می‌شناسند به‌طوری‌که این شهرستان با بیش از ۲۰ درصد سطح زیر کشت کشور و ۴۰ درصد تولید محصول زیتون، رتبه اول تولید این محصول در سطح کشور را دارد و بسیاری از تولیدکنندگان برتر زیتون کشور از این شهرستان معرفی می‌شوند؛ اما حضور همیشگی واسطه‌ها و دلالان در بازار کشاورزی شهرستان طارم موجب شده تا قشر زحمتکش کشاورز و باغدار به‌ناچار محصولات خود را به کمترین قیمت ممکن به فروش برسانند و اکنون‌که فصل برداشت زیتون در طارم است این بازار نیز در دست دلالان می‌چرخد و تولیدکنندگان در این شهرستان از مدیریت بازار فروش زیتون توسط دلالان، دل‌خوشی ندارند.

تعدد حضور دلالان به‌عنوان خریداران خرد

یکی از باغداران زیتون شهرستان طارم در این خصوص گفت: سال‌ها پیش برای پیدا کردن کار به شهر تهران مهاجرت کرده بودم و با توجه به بهتر شدن شرایط کشاورزی در طارم تصمیم گرفتم به شهرستان آبا و اجدادی خود برگردم. مصطفی محمدی اظهار داشت: با اندک سرمایه و مقداری تسهیلات یک قطعه باغ زیتون پرورش داده و بعد از چند سال تازه درختان زیتون این باغ به بار نشسته و متأسفانه با اوضاع بد بازار چشم امیدی به درآمد آن‌چنانی ندارم. محمدی عنوان کرد: متأسفانه نبود خریداران و شرکت‌های بزرگ فرآوری محصول زیتون در بازار زیتون طارم موجب شده تا حضور دلالان در بازار، نظم موجود در نظام عرضه و تقاضا را مختل و کشاورزان و تولیدکنندگان زیتون را در معرض آسیب اقتصادی و روانی قرار دهند. علیرضا فرهمند یکی از باغداران قدیمی زیتون در طارم نیز گفت: با توجه به شرایط اقتصادی موجود در کشور ارزش زیتون سبز برای فروش، بین ۹ تا ۱۰ هزار تومان است، اما دلالان با هماهنگی‌های صورت گرفته بین خودشان با عدم خرید زیتون قیمت این کالا را تا ۵ هزار تومان کاهش داده‌ و با همان ارزش واقعی به خریداران و شرکت‌های بزرگ می‌فروشند. این باغدار طارمی اظهار داشت: در صورت حضور خریداران اصلی و شرکت‌های بزرگ به‌صورت مستقیم در بازار زیتون طارم، قیمت واقعی این محصول مشخص‌شده و همین موضوع موجب خوشحالی باغداران خواهد شد، باغدارانی که سال‌ها زحمت‌کشیده‌اند تا ثمره درختان خود را ببینند. فرهمند از مسئولان شهرستانی و استانی خواست همان‌طور که در آمار و ارقام، از طارم به‌عنوان رتبه اول تولید زیتون در کشور نام می‌برند و آن را یک عملکرد مثبت در حوزه کشاورزی استان می‌دانند، تدبیری برای بهتر شدن اوضاع بازار زیتون طارم و رضایتمندی باغداران این شهرستان بیندیشند.

جلوگیری از خام فروشی در جهت تنظیم بازار زیتون

فرماندار شهرستان طارم در این خصوص میزان بالای خام فروشی زیتون را یکی از عوامل مؤثر درافت قیمت این محصول برشمرد و افزود: در صورت توسعه واحدهای فرآوری و جلوگیری از خام فروشی قیمت واقعی زیتون به سود تولیدکنندگان و باغداران خواهد بود و با تقاضاهایی که در این زمینه وجود دارد در آینده‌ای نزدیک می‌توانیم عرضه زیتون سبز را به زیر ۲۰ درصد برسانیم که خود گام مؤثری در تنظیم بازار زیتون طارم خواهد بود. ستار صفری اظهار داشت: علاوه بر واحدهای فرآوری قبلی، نزدیک به ۲۵ متقاضی جدید در رابطه با ایجاد واحدهای فرآوری جدید کارگاهی زیتون در دست اقدام است که از این واحدها نیز تعدادی تمایل به ایجاد واحد روغن‌کشی زیتون دارند. او با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود بیش از ۴۵ هزار تن زیتون سبز از باغات زیتون شهرستان طارم برداشت شود، بیان کرد: تولید عمومی کشاورزان در سال جاری مشکل خاصی نداشته است و نسبت به سال قبل با افزایش تولید روبرو هستیم و فقط در مقطعی از سال تغییرات هوایی و سردی هوا باعث نگرانی در مورد آفت «مگس زیتون» شده بود که با مدیریت به‌موقع و پیشگیری از این بیماری مخصوص درختان زیتون، آسیب جدی به زیتون طارم وارد نشد. صفری با اشاره به اینکه بیشترین نگرانی‌ در محصول زیتون، فروش آن است، عنوان کرد: شرایط به نحوی است که باغداران مجبورند تا مقداری از زیتون خود را برای هزینه‌های برداشت، حمل‌ونقل و معیشت به‌صورت سبز به فروش برسانند، ولی پیشنهاد فرمانداری و متخصصان حوزه زیتون این است که تا حد امکان از خام فروشی و فروش زیتون سبز به مقدار بالا جلوگیری کنند و زیتون خود را باعجله وارد بازار نکنند. این مسئول فعالیت ۳۲ واحد فرآوری کارگاهی زیتون در شهرستان طارم با مشارکت بخش خصوصی را اتفاقی بزرگ در صنعت زیتون عنوان و تصریح کرد: ۶۰۰ واحد فرآوری خانگی نیز در این شهرستان فعال است که در حال حاضر ۶۰ تا ۷۰ درصد از محصولات زیتون شهرستان توسط خود باغداران و تولیدکنندگان فرآوری می‌شود. مقام عالی دولت در شهرستان، حضور بخش خصوصی در صنعت فرآوری محصولات طارم را از عوامل توسعه و رونق اقتصادی در این شهرستان برشمرد و خاطرنشان کرد: دولت با تمام توان از ظرفیت بخش خصوصی در صنعت زیتون و سایر بخش‌ها در طارم حمایت می‌کند و امید است با همکاری دستگاه‌های مختلف بتوان در یک مقطع چندساله با مدیریت بهینه و اصولی و با توسعه صنایع فرآوری از خام فروشی محصولات طارم جلوگیری شود. صفری با بیان اینکه با ایجاد اطمینان خاطر و تعامل با باغداران زیتون تلاش می‌شود جلوی برخی سودجویی‌ها در بازار زیتون گرفته شود، افزود: همه تلاش ما این است که ماحصل کار کشاورزان به جیب خود آن‌ها بازگردد و ارزش‌افزوده محصولات کشاورزی به نفع آن‌ها تمام شود.


امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد